Close

De Training

Tijdens onze trainingen komen drie verschillende componenten aan bod:
  • de zelfverdediging (techniek);
  • het lijf-aan-lijf gevecht (sparring)/reality-based;
  • het conditionele aspect.
Zelfverdediging/techniek

Er wordt gewerkt vanuit een vast programma waarbij de verschillende hoofdstukken aan bod komen: verdediging tegen omklemmingen, tegen wurgingen, tegen bedreigingen met pistool/geweer maar ook tegen aanvallen met een mes –of mesachtig voorwerp (bv. glasscherf). Tevens ook verdediging tegen aanvallen met stok -of stokachtig voorwerp (bv. baseballknuppel). Tijdens de trainingen zal steeds aandacht gevestigd worden aan het eigen maken van een efficiënte stoot en trap techniek (en verschillende combinaties), alsook verdedigingstechnieken tegen een slag en/of trap. Tevens zal er aandacht besteed worden aan verschillende verdedigingstechnieken op grond en komen ook het mentale, psychologische en wettelijke aspect van het systeem Krav Maga aan bod tijdens de trainingen (theorie).

Lijf-aan-lijf gevecht, combat, sparring, reality based

Tijdens dit deel van de training wordt er gewerkt op Krav Maga en gerelateerde boks en traptechnieken. De intensiteit ligt een stuk hoger tijdens deze trainingsvorm. Er zal hier ook dus aan de conditie gewerkt worden. Het betreft hier iets hardere realistischere situaties (bijvoorbeeld met een tactisch element, meerdere tegenstanders, uitvoeren zonder na te denken). De nadruk ligt hier dus minder op techniek maar op het gepast, krachtig, snel maar ook eenvoudig uitvoeren van de geziene verdedigingstechnieken, gericht op de verschillende principes waar rond Krav Maga werkt. Tevens wordt ook hier tijd besteed aan het idee achter Krav Maga, de wettelijke zelfverdediging en andere gerelateerde theoretische aspecten (kennis van lichaam, stress, etc.).

Conditioneel aspect

Elke training zal een vorm van spierversterkende oefeningen bevatten. Het uithoudingsvermogen wordt door de verschillende trainingen opgebouwd. Personen die regelmatig aan de trainingen deelnemen, maken sterke vorderingen in conditie (kracht, lenigheid, uithouding, snelheid, coördinatie). Het is zeker aangeraden om op eigen initiatief en op zelfstandige basis een extra fysieke activiteit uit te voeren (lopen, fietsen, zwemmen, etc.). Trainingstips, mobilisatie varianten en ervaringen kunnen bij de verschillende instructeurs bekomen worden.

Bitnami